Binnenvaartterminals
In het Strategisch Actieplan Limburg In het Kwadraat (SALK), het economisch relanceplan voor Limburg dat begin februari 2013 werd gepubliceerd naar aanleiding van de aangekondigde sluiting van FORD Genk, wordt de logistieke sector in Limburg expliciet vermeld als een sector die dient te worden versterkt.
In samenwerking met de Kamer van Koophandel en het European Logistics Center (ELC) uit Nederlands Limburg en Dinalog (NL), wil POM Limburg bijdragen aan de optimalisering van de goederenstromen tussen de mainports Antwerpen/Rotterdam enerzijds en tussen de verladers en binnenvaartterminals gevestigd in Belgisch en Nederlands Limburg anderzijds. Het doel is een duurzamere afhandeling van deze goederenstromen en een vermindering van de congestie op de wegen van en naar deze mainports. Dit kadert binnen de SALK-doelstellingen om sterker te ondernemen en doelgericht te innoveren.
Na het berekenen van het theoretische potentieel voor modal shift zullen bedrijven uit het hinterland van de havens van Antwerpen en Rotterdam worden uitgenodigd om een projectvoorstel in te dienen voor een grensoverschrijdende bundeling van goederenstromen met een of meerdere andere verladers en/of terminals. Na evaluatie zullen er tien pilootprojecten worden weerhouden, waarvan de praktische en economische haalbaarheid voor elke pilot afzonderlijk in detail zal worden onderzocht door een ervaren deskundige. POM Limburg zal samen met de andere projectpartners het impactproject aansturen en coördineren en de voortgang van elke pilot opvolgen en evalueren. Het is de bedoeling om op deze manier te komen tot succesvolle cases van modal shift die later kunnen gebruikt worden als showcase bij de sensibilisering van andere verladers uit de grensregio.